FIT YOUR BODY BEFORE YOUR BIKE.

Cykling som motionsform har fået en enorm opblomstring over det sidste 10 år.

Cykling som motion har mange former Fx. landevejscykling med længere træningsture 60-80 Km, Mountain Bike cykling i skove, Cykling som element i Triatlon, der i sig selv er en hastigt voksende idrætsgren.

I bestræbelserne påat maksimere træningsinsatsen er der opstået en niche disiplin, der hedder Bikefitting, hvor cyklen vurderes i forhold til kroppens placering, kroppens dimensioner er ekstrem individuelle. Det er derfor nødvendigt med en personlig indstilling af cyklen, for at reducere belastningen eller undgåuhensigtmæssige belastninger.

Men det burde være den anden vej rundt om problemet Fitting eller tilpasning - Kroppen skal justeres først, før cyklen tilpasses til en non-optimal krop.

Derfor bør det hedde “Fit your body before your Bike”.

​​

Benlængde i stående stilling - der er oftest en historie med fracturer, hvis der er åbenlys benlængde forskel, der er sjældent reel benlængde forskel påfolks ben.

Bækkenringens tilpasning/stivhed i stående stilling - ensidig muskel brug træden eller trækken, det ene ben mere end det andet, kan medføre at bækkenringen trækkes skævt (intra pelvic torsion)

Bækken position i stående stilling - musklerne påsiden af bækkenet kan fåbenlængden til at se meget ulige ud, hvis musklerne fungerer i forkortning.

SI leddenes tilpasning og stabilisering - Sacroiliaca leddene skal kunne tage imod bevægelse men de skal ogsåi kraftoverføring kunne stabiliseres af musklernes træk igennem fasciesystemet.

Hasemusklernes længde i rygliggende stilling - Stivhed i hasemusklerne kan fåstor betydning for bevægelighed i hofte og knæleddene.

Hoftens bevægelighed- Det er afgørende at hoften er fri i bevægelighed i bøjning ellers skal ryggen kompensere med rotations bevægelse for at knæet kan komme højt nok op i pedal rundgangen.

Lændens fleksibilitet - der skal ikke være megen uro i ryggens stabilisering under almindeligt tråd, “derudaf påen cykel”. Bækken og lænd skal være i tilnærmelsesvis ro under kraftoverføring fra ben til ben

Brystkassens fleksibilitet/bevægelighed - skal være nok rotation til at rytteren kan orientere sig bagud med minimal anstrengelse fra den normale siddende kørestilling.

Nakkens bevægelighed- det samme gælder for nakkens bevægelighe

BOOK ONLINE HER

ALLE FØRSTEGANGS BOOKNINGER SKAL SKE VIA TELEFON:

44 45 13 10

​SENESTE NYHEDER

FYSIO-YOGA OG FYSIO-PILATES HOLD

Med fysioterapeut, yoga- og pilatesinstruktør Lærke Jørgensen.

​Start 1. februar. maks 8 deltagere.

​Yoga:

torsdag kl. 7.45-8.45.

Vurderet 5 / 5 stjerner på baggrund af mere end 8 anmeldelser på​​ Facebook

​Parkens Fysioterapi Aps   |   Århusgade 88 3.sal   |   Karberghus, 2100 København Ø   |   44 45 13 10​  |  info@parkensfysioterapi.dk