​PROBLEMER MED HOFTELEDDET?

​Overbelastning eller traumatiske skader!

Benets bevægelse kontrolleres fra hofte regionen Fx. i gang, løb, spring, dans, forflytninger i alle dagligdagens funktionelle bevægelser.

Alle vægtbærende bevægelser medfører store kraftoverføringer fra underlaget op igennem benet til hoften og bækkenet op i kroppen.

Hofteproblemer bør altid undersøges i de funktioner, hvor det medfører ubehaget eller smerten, for at bevægelsesmønstrets kvalitet kan vurderes.

Det kan være i gang, løb, spring, cykeltest påHometrainer, afsæt eller forflytninger til og fra siddende stillinger.

Bevægelighed i hofteleddet, tænding/aktivering af muskulaturen, styrke i specifikke tests, bækkenled og lænden bør ogsåaltid undersøges.

Corestabiliserings evne skal ogsåvurderes

OVERBELASTNINGSSKADER

​Smerter fra muskeltilhæftninger påtrochanter major - enthesopati eller tendinopati

Overanstrengelse af indvendige hoftebøjersene - Psoas tendinopati

Ledlæbe irritation - Hofteleddet står ikke centreret i sin ledskål

CAM impingement - lårbenshalsen er for fyldig til at normal bevægelse kan udføres, smerter dybt i hoften og ofte afvigende bøjningsbevægelse i leddet

Pincer impingement - Ledskålen er for dyb, således at lårbenshalsen støder påknoglen.

Hoftedysplasi - ikke sjælden ufuldstændig dannelse af ledskålen, smerter ved vægtbæring

Træthedsbrud - i lårbenshalsen

Slimsæk irritationer

Nedsat muskelkraft i hoftens stabiliserende eller styrende muskler

Dårlig koordination og timing i musklernes funktion

Smerter i forbindelse med Hypermobilitet kan være konsekvens af dårlig koordination, men ogsåpga blødhed i kroppens kollagene strukturer Fx. musklehinder (fascier) og sener .

Artrose - slidgigt i hofteleddet medførende degeneration af leddets strukturer. smerte ved igangsætning og længere tids funktion, nedsat bevægelighed i hofteleddet.

TRAUMATISKE SKADER

​Ledlæbeskader - revner eller brud i labrum

Brusklæsioner påledhovedet eller i ledskålen

Overrivning af ledbånd eller sener

Brud pålårbenshalsen eller andre dele af knoglerne der indgår i hofteleddet

De fleste smerter som har udspring i en enkelt begivenhed skal undersøges hurtigt af en kvalificeret ortopædkirurg.

De vil ofte ogsåskulle undersæges i en højkvalitets MR scanner.

Ikke alle traumatiske skader skal opereres, ofte kan kvalificeret genoptræning medføre væsentlige forbedringer.

ALLE FØRSTEGANGS BOOKNINGER SKAL SKE VIA TELEFON:

​SENESTE NYHEDER

FYSIO-YOGA OG FYSIO-PILATES HOLD

Med fysioterapeut, yoga- og pilatesinstruktør Lærke Jørgensen.

​Start 1. februar. maks 8 deltagere.

​Yoga:

torsdag kl. 7.45-8.45.

Vurderet 5 / 5 stjerner på baggrund af mere end 8 anmeldelser på​​ Facebook

​Parkens Fysioterapi Aps   |   Århusgade 88 3.sal   |   Karberghus, 2100 København Ø   |   44 45 13 10​  |  info@parkensfysioterapi.dk