KNÆPROBLEMER

​Langt de hyppigste knæproblemer er relateret til overbelastning, enten igennem længere tids overeksponering for træning eller for tung belastning i en enkelt træningsseance.

Ved behandling af knæprobelemer skal musklerne “overbelastes”, for at der kan skabes fremgang i muskelstyrke, men kroppens tolerence for belastning skal ikke konsekvent overskrides. Træning efterfulgt af nødvendig restitution giver fremgang.

Traumatiske uheld med styrt på cykel, uventede tacklinger i boldspil, uheldige landinger efter hop, vrid som ikke føltes rigtige, kan få uheldige konsekvenser i form af overrivning af ledbånd, korsbånd, skader på menisker eller en knæskal som bliver revet ud af sin sporing.

Ved knæproblemer kan langt de fleste overbelastninger klares med træningsvejledning og fysioterapeutsike behandling.
En konsekvens af skader eller smerte i længere tid er hæmninger i nervesystemet, hvilket resulterer i nedsat muskelkraft, dårlig koordination, hurtig udtrætning og ineffektive bevægelsesmønstre.

For at løse knæproblemer skal nervesystemet ofte aktiveres eller tændes op igen, specifikke øvelser skal forbedre muskel udholdenheden og styrken. Funktionelle øvelser skal føre forbedringerne tilbage til den ønskede bevægelseskvalitet så din motion, idræt eller arbejde kan genoptages.

OVERBELASTNING​

• Knæskalssmerter - patellofemorale smerter
  • Fedtpude irritation - Fat pad, Hoffa´s fedtlegeme
  • Plica syndrome - irritation af slimhindefold på indersiden af knæleddet
  • Springerknæ - tendinopati - smerter fra knæskalssenen
  • Løberknæ - IT-band friction syndrome - friktions problemer på ydersiden af knæleddet
  • Svømmerknæ - frictions smerter fortil indvendigt på knæet ved større bøjning / rotations bevægelser
  • Popliteussene problemer - stabiliserings problemer, smerte bagtil på ydersiden af knæleddet
  • Artrose - slid på knæets strukturer over længere tid førende til degeneration af strukturerne
  • Degenerative menisklæsioner - oftest bagtil på indersiden af knæleddet
  • Brusk skader - på knæskallen eller i knæleddets to ledkamre

TRAUMATISKE SKADER

• Forreste korsbåndsskader - oftest efter ukontrolleret bøjning eller strækning med samtidig rotationsbevægelse i knæleddet. Smerte og hævelse i løbet af 1-2 timer, kan forekomme uden hævelse
  • Sidebåndsskader - hyppigst indvendigt men kan også være med udvendigt overdriving
  • Knæskals instabilitet - ved uheldige fald kan knæskallen blive revet ud af sin sporing
  • Knæskalsbrud - ved direkte på knæskallen kan knoglen flække
  • Menisk læsioner - ved dybe knæbøjninger med rotation kan meniskerne flække

Både overbelastningsskaderne og de traumatiske skader ved knæproblemer skal grundigt undersøges, før der kan laves en plan for rehabilitering. Traumatiske skader bør altid undersøges af en kvalificeret ortopædkirurg, men mange knæproblemer kan håndteres med god optræning uden kirurgi.

KONTAKT OS HVIS DU HAR KNÆPROBLEMER

Du kan kontakte os på telefon 44 45 13 10 eller skrive til os på info@parkensfysioterapi.dk, hvis du har knæproblemer - så sørger vi for, du får den rette behandling.

ALLE FØRSTEGANGS BOOKNINGER SKAL SKE VIA TELEFON:

​SENESTE NYHEDER

Prisændring fra 1. September 2019

Klik her for at se de nye priser.

FYSIO-YOGA OG FYSIO-PILATES HOLD

Med fysioterapeut, yoga- og pilatesinstruktør Lærke Jørgensen.

​Maks 8 deltagere.

​Yoga: torsdag kl. 7.45-8.45

Pilates: tirsdag kl. 8.00-9.00

Vurderet 5 / 5 stjerner på baggrund af mere end 8 anmeldelser på​​ Facebook